Databank
Welkom bij de AEB Kennisbank voor Voertuigsignalisatie
Op deze pagina vindt u uitgebreide informatie over technische onderwerpen, normen en reglementen die van toepassing zijn op voertuigsignalisatieproducten. AEB staat al meer dan 60 jaar voor kwaliteit en betrouwbaarheid binnen de signalisatiesector. Wij delen hier de nieuwste inzichten en vereisten om u te helpen bij het kiezen van de juiste producten die aan alle wettelijke standaarden voldoen. Blijf op de hoogte van de regelgeving en maak de juiste keuzes voor veilige en conforme voertuigsignalisatie.
- Algemene Regels en Toepassing van Signaallampen
Oranje signaallampen zijn bedoeld voor voertuigen die een tijdelijke gevaarlijke situatie creëren, zoals onderhouds- en servicevoertuigen. Blauwe signaallampen zijn uitsluitend toegestaan voor prioritaire voertuigen (bijv. politie, brandweer en ambulance) en mogen alleen worden gebruikt in noodsituaties. - Gedetailleerde Montagevoorschriften voor Signaallampen
Bij de montage van signaallampen moet rekening worden gehouden met de hoogte, de zichtbaarheid en de bevestiging. Deze voorschriften waarborgen de effectiviteit van de verlichting en zorgen ervoor dat de installatie voldoet aan Europese normen.
Algemene Montage-eisen
Signaallampen moeten voldoen aan zichtbaarheidsnormen zoals vastgelegd in ECE R65 en de richtlijnen voor elektromagnetische compatibiliteit zoals gedefinieerd in EMC R10.
- E-markering: Alle goedgekeurde signaallampen moeten voorzien zijn van een E-keurmerk, wat aangeeft dat de lamp voldoet aan de Europese eisen.
- R65: Deze norm omvat eisen rond zichtbaarheid, kleur en intensiteit, en schrijft voor dat signaallampen goed zichtbaar zijn vanuit een bepaalde hoek en afstand.
- EMC R10: Deze norm zorgt ervoor dat verlichting geen storingen veroorzaakt bij andere elektronische systemen.
Plaatsing en Hoogte van de Signaallampen - Hoogtevereisten: Signaallampen moeten minstens 2,5 meter boven de grond worden gemonteerd om maximale zichtbaarheid te waarborgen, vooral bij grotere voertuigen. Dit zorgt ervoor dat de lampen niet gehinderd worden door andere voertuigonderdelen en vanuit verschillende hoeken goed zichtbaar zijn.
- Zichtbaarheid en Hoek: Volgens de R65-richtlijnen moeten signaallampen zichtbaar zijn vanaf een hoek van 10 tot 90 graden, tot een afstand van 50 meter in het donker. Blauwe signaallampen dienen centraal op het voertuig (bijv. op het dak) geplaatst te worden voor optimale zichtbaarheid vanuit alle hoeken. Indien lading of voertuigonderdelen de zichtbaarheid belemmeren, kunnen extra lampen noodzakelijk zijn.
Klasse 1 en Klasse 2 Lichtintensiteit
De lichtintensiteit van signaallampen wordt ingedeeld in Klasse 1 en Klasse 2: - Klasse 1: Geschikt voor gebruik in donkere omstandigheden, met een lagere lichtintensiteit die voldoende zichtbaarheid biedt bij weinig omgevingslicht. Deze klasse wordt vaak gebruikt voor oranje signalisatielampen die 's nachts of bij normale omstandigheden voldoende zichtbaar zijn.
- Klasse 2: Ontworpen voor gebruik tijdens de dag, met een hogere lichtintensiteit die nodig is om goed zichtbaar te zijn bij daglicht. Deze klasse biedt een sterkere intensiteit om zichtbaarheid te garanderen onder fel licht, ideaal voor voertuigen die in zonnige of uitdagende zichtomstandigheden werken.
Technische Specificaties en Bevestigingsvoorschriften - Flitsfrequentie en Intensiteit: De flitsfrequentie voor oranje lampen moet tussen 1 Hz en 4 Hz liggen. Voor blauwe lampen moet de lichtintensiteit minimaal 100 cd bedragen, zoals gedefinieerd in ECE R65.
- Kleurconsistentie: Oranje lampen moeten voldoen aan de kleurvereisten voor geel-oranje, en blauwe lampen moeten een specifieke blauwheid vertonen die duidelijk zichtbaar is, zoals vastgesteld in de normen.
- Bevestiging en Stabiliteit: Signaallampen moeten stevig gemonteerd zijn met behulp van roestvrije bevestigingen en moeten bestand zijn tegen weersomstandigheden. Minimaal een IP65-classificatie is vereist voor water- en stofbestendigheid, wat essentiële bescherming biedt voor apparatuur die aan zware omstandigheden wordt blootgesteld.
- Kabelbeveiliging en EMC-richtlijnen: De bedrading moet voldoen aan EMC R10 om interferentie te voorkomen en stabiele werking te garanderen.
Samenvatting: Wanneer Mag je Signaallampen Gebruiken?
- Oranje Lampen: Alleen inschakelen wanneer het voertuig een mogelijke belemmering vormt voor andere weggebruikers (bijvoorbeeld stilstaan langs de weg). Niet bedoeld voor continu gebruik tijdens normaal rijden.
- Blauwe Lampen: Uitsluitend voor prioritaire voertuigen en alleen in noodgevallen om prioriteit op de weg aan te geven.
Dit document dient als referentie om aan de wettelijke eisen en montagevoorschriften te voldoen. AEB raadt aan om gecertificeerde producten te gebruiken en de installatie door een vakman te laten uitvoeren voor optimale naleving van de normen.
Wat is ECE R65?
R65 Klasse 1 – Betrouwbaarheid en zichtbaarheid bij standaardtoepassingen
- R65 Klasse 2 – Extra intensiteit voor veeleisende situaties
Klasse 2 binnen de ECE R65-norm biedt extra helderheid en zichtbaarheid voor situaties waarin waarschuwingslichten onder uitdagende omstandigheden moeten presteren, zoals bij fel zonlicht of slecht weer. Deze lichten hebben een dual-mode-functie, wat betekent dat ze kunnen schakelen tussen een dag- en nachtmodus. Zo kan de intensiteit worden aangepast afhankelijk van de omgeving, wat een veilige en optimale zichtbaarheid garandeert zonder te verblinden.
Voor AEB zijn Klasse 2-producten niet zomaar een aanvulling op ons assortiment, maar een essentieel onderdeel van onze missie om de veiligheid in het verkeer te verbeteren. Onze Klasse 2-signalisatieoplossingen zijn ontworpen voor intensief gebruik en zijn geschikt voor noodvoertuigen, verkeersmanagement en andere kritieke toepassingen waar maximale zichtbaarheid van levensbelang is. We testen en optimaliseren deze producten grondig, zodat ze betrouwbaar blijven functioneren, zelfs onder de zwaarste omstandigheden.
De ECE R65-norm is een Europese richtlijn die voorschrijft hoe waarschuwingslichten zoals zwaailichten, flitsers, en andere signalisatieproducten moeten presteren om effectief te zijn bij verschillende lichtomstandigheden. Dit betekent dat elk product dat door AEB wordt ontworpen en gefabriceerd, getest wordt op zichtbaarheid, lichtintensiteit, en lichtverspreiding, zowel overdag als 's nachts. Deze richtlijn speelt voornamelijk een rol bij oranje en blauwe signalisatie.
Bij AEB zien we deze norm niet alleen als een verplichting, maar als een kans om de markt te voorzien van hoogwaardige signalisatieproducten die veiligheid vooropstellen. Onze producten voldoen aan deze norm om ervoor te zorgen dat hulpdiensten, bedrijfswagens, en andere voertuigen veilig kunnen werken onder verschillende omstandigheden.
Klasse 1 binnen de ECE R65-norm is bedoeld voor waarschuwingslichten die meestal overdag worden gebruikt, waar directe, intense lichtomstandigheden minder belangrijk zijn. Producten die zijn gecertificeerd als Klasse 1 zijn goed zichtbaar tijdens normale daglichtomstandigheden, maar hun intensiteit is iets lager dan die van Klasse 2.
Bij AEB begrijpen we dat betrouwbare signalisatie cruciaal is, zelfs onder normale omstandigheden. Daarom zijn onze Klasse 1-producten geoptimaliseerd om een sterke balans te bieden tussen zichtbaarheid en energie-efficiëntie. Dit maakt ze ideaal voor voertuigen die sporadisch gebruikmaken van signalisatieverlichting en waar continue hoge intensiteit niet altijd nodig is. Denk hierbij aan transportvoertuigen, onderhoudsvoertuigen en landbouwmachines.
In het ECE-systeem worden landen die goedkeuringen verstrekken aan voertuigcomponenten, zoals verlichting, geïdentificeerd door een specifiek landnummer. Dit nummer wordt weergegeven op de goedkeuringsmarkering van het product. Hier zijn enkele van de meest voorkomende nummers die worden gebruikt om de landen aan te geven waar de goedkeuring heeft plaatsgevonden:
E1 - Duitsland
E2 - Frankrijk
E3 - Italië
E4 - Nederland
E5 - Zweden
E6 - België
E7 - Hongarije
E8 - Tsjechië
E9 - Spanje
E10 - Joegoslavië (voormalig)
E11 - Verenigd Koninkrijk
E12 - Oostenrijk
E13 - Luxemburg
E14 - Zwitserland
E16 - Noorwegen
E17 - Finland
E18 - Denemarken
E19 - Roemenië
E20 - Polen
E21 - Portugal
E22 - Rusland
E23 - Griekenland
E24 - Ierland
E25 - Kroatië
E26 - Slovenië
E27 - Slowakije
E28 - Wit-Rusland
E29 - Estland
E31 - Bosnië en Herzegovina
E32 - Letland
E34 - Bulgarije
E36 - Litouwen
E37 - Turkije
E39 - Azerbeidzjan
E40 - Macedonië
E42 - Europees Comité
E43 - Japan
E45 - Australië
E46 - Oekraïne
E47 - Zuid-Afrika
E48 - Nieuw-Zeeland
E49 - Cyprus
E50 - Malta
E51 - Zuid-Korea
E52 - Maleisië
E53 - Thailand
E56 - Montenegro
E58 - Tunesië
E62 - Egypte
Deze ECE-nummers worden samen met andere keuringsinformatie op de producten vermeld om de herkomst van de goedkeuring aan te geven.